My Owned Preloved Item To Let GO

My Owned Preloved Item To Let GO
my.mini.bundle

Wednesday, February 10, 2010

Berpeluh

entry in sesuai utk saye sebab tak bersalin pon berpeluh2..huhu

Saya berpeluh tanpa berhenti sejak bersalin, apakah yang telah terjadi?
Ia adalah perkara biasa untuk berpeluh dengan banyak dalam beberapa minggu selepas bersalin, terutama pada waktu malam. Berpeluh adalah satu cara badan anda membuang air berlebihan yang tersimpan ketika mengandung.
Ginjal anda bertanggungjawab kepada kebanyakan pembuangan, iaitu bermakna anda akan kerap membuang air kencing dari biasa dalam 1 minggu pertama bersalin. Tetapi puri anda juga juga bekerja keras untuk mengeluarkan air yang berlebihan. Tekanan emosi ibu-ibu yang baru juga mungkin boleh menyebabkan anda berpeluh dengan banyak. Dan kemungkinan penurunan estrogen yang mendadak selepas bersalin turut menyumbang perkara ini.
Walau berat air telah hilang, anda mungkin akan berterusan mengalami pepeluhan dengan banyak jika anda menyusu bayi. Penyebabnya tidak dikaji atau dapat difahami, tetapi terdapat teori perubahan hormon dan metabolik yang berkaitan dengan penyusuan.
Walaupun perpeluhan ini adalah normal, tetapi jika diikuti dengan demam, anda mungkin mengalami jangkitan. Ia juga boleh menjadi petanda kepada masalah lain seperti tiroid yang terlebih aktif. Jumpa doktor anda jika anda mendapati anda berpeluh terlalu berlebihan.
Berapa lama ianya akan berakhir?
Ianya akan berlarutan sehingga beberapa minggu selepas bersalin, dan akan lebih panjang bagi wanita yan menyusu bayi
Apa yang boleh saya lakukan?

Jangan kurangkan pengambilan minuman untuk mengurangkan berpeluh. Minum banyak minuman tidak berkafein akan membantu mempercepatkan proses pembuangan air berlebihan dan mengelakkan anda menjadi kekeringan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails