My Owned Preloved Item To Let GO

My Owned Preloved Item To Let GO
my.mini.bundle

Monday, April 12, 2010

entah di mana nak ku cari..

hm..hm.. da lama rasanya tak berbelog.. bukan apa, saya di rumah mertua dan suami tak tinggalkan laptop dan broadband seperti biasa.. lagipon kehidupan sebagai seorg ibu mungkin membataskan saya untuk berinternet..



tak tahu dimana silapnya akhir2 ini semakin kerap saya bertegang urat dgn suami..saya ingat lagi kali pertama suami datang ke rumah saya untuk berkenalan.. dia seorg yang sangat manja.. wpon saya tak pernah bercakap dgn dia sebelum ini, tak tau kenapa dia bole duduk di rumah saya dari tengahari sehingga petang berborak..saya mula suka pada dia sebab dia seorg yang manja dan suaranya sangat lembut.. kalau dulu semasa awal bercinta, saya tak tidurkan dia, dia bole menangis.. tapi sekarang semua tinggal kenangan.. saya pon tak tahu cara nak kembalikan suasana seperti dulu.. saya buntu.. kadang2 saya rasa hidup saya sangat kosong...suami saya tak macam dulu.. entah di mananak ku cari suami yang dulu kembali...

saya bercinta 3 tahun (06-09) awal2 bercinta saya selalu bersama.. akhir2 sebelum bercinta saya macam da malas nak pk pasal cinta sebab saya sedikit kecewa dgn sikap suami yang tak ambil berat n lebih pentingkan benda lain.. hampir setahun saya makan hati dan saya cuba control emosi dgn tidak banyak merajuk tapi ikot flow masa...tapi jodoh kami kuat, akhirnya dia ajak saya kawin.. saya begitu seronok dan teruja.. saya harap diala suami saya ke syurga dan dia boleh membimbing saya menjadi manusia yang sempurna dna lengkap sebagai hamba Allah.

kami kawin pada februari 2009.. bahagia sangat saya rasa masa tu.. saya dapat belajar hidup sendiri dgn suami 2 minggu. selepas tu saya terpaksa menyambung tugas sebagai tutor di muadzam pahang, setiap hujung minggu saya akan pulang ke rumah suami. saya rindu dia. dapatla saya jalankan tanggungjawab sebagai seorg isteri wpon hanya sekejap (jumaat-ahad) letih jangan cakap tapi saya gagahkan diri juga.. drive dari muadzam ke pasir gudang, balik rumah saya terus kemas rumah.. masak tidak sebab kalau tinggal seminggu lauk basah mmg tak ada.. saya cuci baju suami, iron untuk seminggu... masak hujung minggu.. saya seronok buat kerja suri rumah sebab saya buat dgn ikhlas utuk suami...

saya teringin nak tengok "muvie" dgn suami macam masa bercinta dulu.. dia sendiri cakap dia suka tengok muvie.. tapi sejak kawin, semua tu takde dah..rupanya hobi suami saya cenderung kepada surf internet dari borak2 dgn saya.. penat saya balik setiap hujung minggu kadang2 tak hilang sebab hati dan jiwa saya kosong... kadang2 je oke!

beberapa bulan selepas itu, saya ambil keputusan untuk sambung belajar.. saya nak jadi lecturer. nak dapat gaji besar yang boleh tolong suami dan keluarga.. alhamdulilah, sayadapat sambung di UPM dan berhenti kerja dia muadzam.. sekali lagi saya jauh dgn suami.. minggu kedua masuk kelas, saya di sahkan mengandung.. pada awalnya sya dibenarkan pulang selalu dgn bas oleh suami.. tapi di pertengahan masa mengandung sehingga nak tunggu hari, saya tak boleh pulang sendiri.. jadi saya menungu suami datang ke kl untuk berjumpa dan melepas rindu.. saya rasa siksa sangat hidup sorg2 masa mengandung.. org lain, ada suami.. saya dgn kwn2 senasib hanya dapat merindui wajah suami.. sakit pening sendiri tanggung.. kdg2 kereta saya rosak masa nak balik kelas pukul 11 pm.. call suami mesti bergaduh.. menangis saya dalam kereta.. mujur ada abang ipar dan kakak saya untuk bantu...

selepas cukup bulan, kebetulan saya juga habis coursework.. saya balik ke rumah suami dan dapat jalankan tanggungjawab sebagai suri rumah sepenuh masa selama sebulan. saya akui saya banyak tidur tapi setelah semua kerja rumah selesai.. saya akan ambil masa selama 2 jam untuk tidur dan rehat. kata org masa mengandung la kite rehat dan tidur. selepasni akan tak cukup tidur sebab jaga anak.. betol sangat2 statement tu.

syukur impian saya tercapai utuk minta suami sendiri lihat dan kongsi kesakitan bersalin... alhamdulilah dan syukur. terima kasih kepada dia sebab sudi teman saya.. kami berdua tak cukup tidur semasa tu dan selepasnya... saya mula berpantang di rumah mak sya sendiri.. mmg susah sebab mak tak sihat.. tapi berpantang di rumah sendiri lebih selesa. saya selalu bentan.. yela badan masih tak sihat.. saya pulak nak jaga anak saya sendiri..saya juga selalu ke bilik air.. mungkin sejuk dan terlalu penat. lagipon ini pengalaman pertama... setiap hujung minggu saya tungu suami pulang ke rumah saya... kadang2 sejam pon rasa setahun.. tak tahu kenapa dia lambat sampai stiap kali pulang dan mahu pulang ke pasir gudang semula dgn cepat.. takpela.. memang saya kecil hati tapi saya tak kuasa nak bergaduh..

3 mingu di rumah mak saya, suami bawa saya pulang ke rumah mertua dan sambung berpantang ke cini.. janjinya sebulan di rumah mak saya baru ke sini.. tapi suami tak sabar sangat nak mak dia sendiri jaga cucu dia dna mungkin dia taknak saya selalu demam dan ganggu mak saya sakit.. dia segamat saya da 26 hari masa 1st datang.. saya demam lagi.. demam saya mula pukul 1230 malam hari jumaat.. saya sedih sebab nak tinggalkan mak saya.. kebetulan selepas saya cakap dgn ayah yang saya nak sambung pantang di rumah mertua dia terperanjat n titiskan air mata..

hari saya nak pergi ke rumah mertua, kami keluar pukul 11am.. mak nangis hantar saya kat depan pintu.. sayunya hati saya...sampai di segamat.. keluarga mertua da sambut kat depan pintu.. dorgsemua mmg baik pada saya tapi yela.. saya anak bungsu yang sangat manja dgn keluarga.. saya kadang2 menangis juga... takpela .. asalkan suami gembira dan permintaan dia di tunaikan..

tapi kenapa...suami dah lain.. tak macam dulu.. semalam dia hantar sms yangsaya sendiri terkejut itu ayat dia.. kenapa.. saya ni teruk sangat ke.. saya cuma nak balik sekejap ke pontian selama seminggu tolong mak jaga akak saya yang juga dalam pantang (delivered a twin 3/4). sementara tunggu saudara dari indonesia datang membantu.tapi permintaan saya tu macam susah sangat nak di terima suami.. dia cakap saya banyak bagi alasan nak balik pontian.. tak sampai seminggu da sibuk nak balik.. bukan itu maksud saya.. kalau dia nak anak saya bermain dgn anak saudara dia,(his sis dilivered 8/3) sehari sebelum saya, saya juga begitu.. saya minta hanya seminggu.. tapi kami jadi perang besar..jadi saya ambil keputusan hanya mengikut kehendak suami..

dia sini, di belog ini tempat saya mencurahkan segalanya..

insan sedih,
jihan

2 comments:

  1. Jihan..kenapa ni? Anggap ini dugaan dear.. memang susah sangat nak terima. Every of us pernah mengalami benda mcm ni. Bila baby lahir..hidup akan sikit kucar kacir permulaannya. Kena kuat Jihan! Pergaduhan kalau dibiarkan akan melarat2 nanti.

    Memang suami tu org lain sikit dah bila kita kawin dgn dia. Dan dia akan jadi lain sikit lagi bila anak dia lahir but thats temporary. Depends on how you can handle the situation. Dalam berpantang ni memang sgt sensitif. Lebih2 lagi kena jaga baby sorang.. I know that

    I told you this coz someone told me.. jadi isteri bukan mudah. Kita kena jaga hati suami, keluarga dia, keluarga kita, rumah, anak, makan minum, makan pakai dan segala-galanya TETAPI tak de sape nak jagakan hati kita. Kita kena jaga hati kita sendiri. Tak banyak sikit semua isteri pernah alami perasaan mcm ni.

    Kalau rasa nak nangis..nangis saja. tak usah pendam. Sometimes, kita kena do something untuk sedarkan suami tentang sesuatu. May be you need to do something on that. He may feel secured and take for granted everything. Tak salah mengingatkan dia.. elakkan bergaduh..

    Sabar ye.. akak simpati dengan Jihan..

    ReplyDelete
  2. sabar je kak.. doakan yang terbaik utk org ye

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails