My Owned Preloved Item To Let GO

My Owned Preloved Item To Let GO
my.mini.bundle

Wednesday, September 1, 2010

Teh Afrika dan Khasiatnya

Google pictures
at 

Just nak share tentang kebaikan Teh Afrika ini..

okeh, introduction..bagaimana bole nak cerita?

sebenarnya last few week (1st week Ramadhan) my sis n bak bawak mak ke Darussyifa' utk buat rawatang islam. FYI, mak saya sakit jantung..jantungnya tersumbat n Dr tak dapat buat operation or bypass or anything else..last choice will be medication only..

sebab sangat sedih tengok keadaan mak, kami bawak mak jumpa Ustaz di sana.. then setelah mak cerita kat Ustaz tu tentang penyakit mak (jantung), bla3.. ustaz tu bagitau yg ubat2 kita makan tu adalah "poison" da terang lagi bersuluh..tentu2 kat plastik n kotak2 n botol2 ada tulis "this is poison"..kan..kan..kan..

so, "poison" akan makan seluruh sel2 dalam badan kita.. sesetengah ubat tu bertindak untuk kurangkan sakit jantung tetapi akan pindah penyakit pada benda lain..

sebagai contoh, Ustaz cakap" ubat sakit jantung akan sebabkan hilang selera makan and ubat kencing manis akan hilangkan nafsu batin kita"

then dia beri mak daun Teh Afrika suruh kunyah setiap hari (Mak kata sangat pahit okeh!)  Ustaz tu baik sangat sebab bagi dgn batang2 sekali suruh bak tanam =) da tumbuh pon daunnya..cepat..cucuk sahaja!

kebaikan Teh Afrika bole la Google ok! ustaz pesan suh Google =)

ini saya nak share sikit!

Teh (Camellia sinensis) dikenali juga dgn  teh Cina, Sri Lanka, Jepun, Indonesia, atau teh Afrika. Teh hijau, seperti juga teh hitam, berasal dari tumbuhan yang sama.

Teh hijau diproses dengan cara khusus.
Setelah dipetik, daun teh akan dikeringkan, namun tidak sampai mengubah warna daun.

Proses ini utuk kekalkan zat teh itu. Antarnya:-

1. Antioksidan & polyphenol

mampu mengurangi risiko penyakit jantung, membunuh sel tumor, dan menghambat pertumbuhan sel kanser paru-paru, kanser usus terutama sel kanser kulit. Selain itu kedua zat ini dapat membantu kelancaran proses pencernaan makanan.

2. Fluoride

 mineral yang dapat mencegah pertumbuhan karies pada gigi, mencegah radang gusi, dan gigi berlubang.

3. Mangan

membantu penguraian gula menjadi energy sehingga membantu menjaga kestabilan kadar gula dalam darah.

4. Kafein

Kadar kafein yang terkandung dalam teh hijau  hanya sebanyak 3 – 5%. Jadi jika kita rajin minum teh, maka tubuh dan fikiran akan terasa lebih segar. Kafein berpengaruh positif pada aktiviti mental, dan dapat memperbaiki proses pencernaan makanan. Pencernaan yang baik akan membakar lemak dalam tubuh lebih efisyen.

5. Tanin
 mampu mencegah dan mengubati gangguan ginjal. Sementara itu daun teh yang masih basah dapat digunakan sebagai kompres kulit yang terkena gigitan serangga, terbakar sinar matahari, atau sebagai penyegar untuk mata yang lelah.



3 comments:

  1. haaaii..takde ke yang jual pakai sachet macam teh lipton tu..kalau ada, boleh juga beli..

    ReplyDelete
  2. yg bagus tu yg susah kan..huhuhu

    ReplyDelete
  3. boleh x letak gambar pokoknye.. saya rasa saya tanam tapi x pasti la jenis yang sama ke x

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails